تبلیغات
شکرگزاری،سلامت روح و جسم - توصیف مراتب چهارگانه ی شکرگزاری توسط حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی
شکرگزاری_سلامت روح و جسم

| زکات علم نشر آن است

شکرگزاری شکرگزاری
قرآن آنلاین
آموزش اقسام نمازها
ادعیه و زیارت نامه ها
آشپزی به سبک شکرگزاری
 تازه های فرهنگ و معارف



 تازه های پزشکی


  •    بررسی 3 نوع شایع درد در ناحیه شکم
  •    برای تقویت قدرت بینایی خود، این نکات را هرگز فراموش نکنید!
  •    ارتباط عجیب ما بین کم‌خونی و ابتلا به آلزایمر
  •    توصیه‌های عصرانه‌ای مهم برای روزهای گرم و سرد سال

 تازه های روان شناسی



 تازه های دندان پزشکی



  آمار

مطالب درج شده تا به این لحظه: عنوان
جدیدترین به روز رسانی:

 پراکندگی جغرافیایی

Free counters!
نرم
سامانه

شکرگزاری

توصیف مراتب چهارگانه ی شکرگزاری توسط حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی


 نویسنده: میلاد عابدینی   انتشار: چهارشنبه 27 دی 1391، 10:46

آیات و احادیث| منتخب سخنان کارشناسان برنامه سمت خدا| جملات|


در برنامه ی سمت خدای چهارشنبه بیستم دی 1391 پخش شده از شبکه ی سه سیما ، حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی  اقدام به توصیف شکرگزاری و تشریح مراتب چهارگانه ادب شکرگزاری کردند ، متن ذیل گفته های ایشان به صورت کامل در این رابطه همراه با تفسیر صفحه ی 202 قرآن می باشد ، به زودی فایل صوتی متن زیر نیز در شکرگزاری قرار خواهد گرفت :

آقا شیخ مجتبی تهرانی این حدیث را زیاد نقل می کردند که امام صادق (ع)می فرماید: نزدیکترین حالات بنده به پروردگار وقتی است که دعا می کند درحالی که در سجده است یعنی انسان سجده بکند و درحال سجده دعا کند.
تلفیق راه دعا و سجده ، شیطان را بیش از بیش عصبانی می کند. وقتی این دو راه مطرح می شود شیطان به خدا می گوید: وقتی من قلب آدم را از چهار جنبه مورد حمله قرار بدهم اکثریت آنها را شکرگزار خودت نمی یابی.  این دو راه تجلی شکرگزاری بنده است. اگر بنده ای اهل شکرگزاری
باشد از این دو راه با خدا ارتباط برقرار می کند. پیروی از وسوسه های شیطان یک جور کفران نعمت است .یعنی همین که اعضا و جوارح ما را به سمت وسوسه های شیطان پیش می برد تا از دستورات خداوند فاصله بگیریم ،این یک ناسپاسی است. انسان در ادب حضور، شکرگزاری اش محک می خورد. عرفا وقتی سر از سجده ی شکر برمی داستند صدا می زدند :کجایند پادشاهان عالم تا ببینند لذتی که ما در سجده ی شکر می بریم بیشتر از لذتی است که آن ها از همه ی تاج وتخت شان می برند.
قبل از طلوع  امام رضا(ع )سر به سجده ی شکر می گذاشتند و تا وقتی آفتاب کامل بالا می آمد، سر برمی داشتند یعنی حدود یک ساعت سجده ی شکر می کردند و این کار را هر روز تکرار می کردند. ما باید در شکرگزاری و ادب حضور دقت کنیم. دو سوم دعای عرفه ی امام حسین(ع) در مورد شکرگزاری است. و در واقع نعمت های الهی را به رُخ خودش می کشد. وقتی ما دعا و تضرع می کنیم کمبودهای الهی را به رخ خدا می کشیم ولی پیشوایان معصوم و عرفا، وقتی نزد خدا می روند در مقام ادب شکرگزاری، نعمت های الهی را به رخ خودشان می کشند. یعنی متواضع تر و خاشع تر می شوند تا مقرب تر شوند.



توصیف مراتب چهارگانه ی شکرگزاری توسط حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی

 شکرگزاری چهار مرتبه دارد:

 شکرگزاری عقلی یعنی انسان نعمت های خدا را بشناسند. یکی از استاتید اخلاق می گفتند که روزی صد بار بگویید :غرق نعمتیم ،حالی مان نیست استغفرالله. عقل انسان باید به نعمت سلامت، عافیت، خانواده، فرزندان، پدر ومادر،رهبران رحمانی و ... برسد .

مرتبه ی بعدی شکرگزاری قلبی است .یعنی انسان در قلب خودش یک خشوعی نسبت به خدا و آفریننده ی داشته باشد .
مرتبه ی بعدی شکرگزاری لسانی و زبانی است با ذکر و سجده ی شکر. امام زمان(عج)می فرماید: سجده ی شکر از موکدترین سنت های پیامبر است و ضروری ترین آنهاست. در حالات پیامبر داریم که پیامبر روی شتر بودند و یک دفعه خودشان را روی خاک می انداختند و به سجده ی شکر می رفتند. بعضی ها فکر می کردند که آیه ای نازل شده که دارای سجده ی واجب است و وقتی از پیامبر علت سجده را می پرسیدند، پیامبر می فرمود که من به یاد یکی از نعمت هایی افتادم که خدا قبلا به من عطا کرده بود و یادآوری نعمت سجده ی شکر دارد. گلایه هایی که نماد ناشکری و کفران نعمت است ،باعث گره های کور در زندگی ها می شود. خدا می فرماید: اگر اهل شکرگزاری باشید نعمت شما زیاد می شود و اگر کفران نعمت کنید عذاب الهی شدیدی برای شما است. آیت الله طباطبایی می فرمایند که این عذاب شدید الهی هم در آخرت و هم در دنیا وجود دارد. خیلی از بن بست های مادی و معنوی به ما برمی گردد که ادب شکرگزاری را نمی دانیم. خدا غریب است زیرا عده ی کمی شکرگزاری می کنند. بندگان شکرگزار خدا اندک هستند.
مرتبه ی آخر شکرگزاری ،شکرگزاری عملی است که انجام واجبات و ترک محرمات است.  امام رضا(ع) درمدینه یک باغ انگوی داشتند. شخصی نزد حضرت آمد و گفت که من فقیر هستم و می خواهم ازدواج کنم. امام (ع) یک حبه ی انگور به او دادند و او نگاه تحقیرآمیزی به آن انگور کرد ،شکرگزاری نکرد و گفت که این به چه درد من می خورد؟ من می خواهم بدهی هایم را بدهم . او روحیه ی ناشکری داشت. حضرت او را رد کردند. نفر بعدی آمد و حضرت یک حبه ی انگور به او دادند و او شکرگزاری کرد و بعد امام خوشه ی انگور را به او دادند و او به شکرگزاری اش ادامه داد ، امام ظرف انگور را به او داد و او همچنان به شکرگزاری اش ادامه می داد و حتی می گفت که من این حبه های انگور را نمی خورم و آن را در ظرف آبی می اندازم و آب را تبرک می کنم و به دیگران می دهم. این تفاوت روحیه شکرگزارکننده ی نعمت و کفران کننده ی نعمت است .برای حضرت قلم و کاغذ آوردند و حضرت درختی که آن انگور از آن چیده شده بود را به اسم آن فرد کردند. او همچنان به شکرگزاری
ادامه می داد و حضرت تمام باغ انگور را به نام او نوشتند و او همچنان شکر خدا را می کرد و حضرت نهر آب را هم به اسم او نوشتند و با سند به او دادند. در آخر به جای ادامه ی شکرگزاری،او از آقا تشکر کرد و اجازه گرفت که برود و خویشاوندانش را از رأفت آقا آگاه کند. وقتی او رفت ،امام فرمود: اگر به شکرگزاری پروردگارش ادامه می داد ما هم به جود خودمان ادامه می دادیم . آن جوان گفت که او هیچی نخواست و شما همه چیز به او دادید ولی من همه چیز خواستم و شما به من یک حبه ی انگور دادید. امام فرمود: اخلاق ما اهل بیت اخلاق رحمانی است و مگر نشنیده ای که خدا می فرماید :شکر نعمت، نعمت تو را زیاد می کند و کفران نعمت تو را دچارعذاب شدید می کند. برو ادب شکرگزاری پیدا کن.  امام جواد(ع) سه ساله بودند و یکی از محبان نزد امام آمدند و وقتی می خواست برود امام یک کیسه درهم به او هدیه دادند، او از امام رضا(ع) تشکر کرد و می خواست برود امام فرمود که چرا شکرگزاری نکردی، الحمدلله نگفتی و فقط از واسطه ی نعمت تشکر کردی؟ او شکر خدا را گفت و وقتی خواست برود امام فرمود: محضر جواد هم برو. وقتی او خواست برود امام جواد هم یک کیسه ی درهم کوچک به او داد. آن فرد الحمدلله گفت و امام جواد(ع) فرمود: حالا ادب شدی .
امام زمان (عج)می فرماید: هیچ چیز شدیدتر از نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد،پس نماز را بپا دارید تا بینی شیطان را به خاک بمالید.

تفسیر صفحه ی 202 قرآن کریم :



یَعْتَذِرُونَ إِلَیْكُمْ إِذَا رَجَعْتُمْ إِلَیْهِمْ قُل لاَّ تَعْتَذِرُواْ لَن نُّؤْمِنَ لَكُمْ قَدْ نَبَّأَنَا اللّهُ مِنْ أَخْبَارِكُمْ وَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۹۴﴾
هنگامى كه به سوى آنان بازگردید براى شما عذر مى‏ آورند بگو عذر نیاورید هرگز شما را باور نخواهیم داشت‏ خدا ما را از خبرهاى شما آگاه گردانیده و به زودى خدا و رسولش عمل شما را خواهند دید آن گاه به سوى داناى نهان و آشكار بازگردانیده مى‏ شوید و از آنچه انجام مى‏ دادید به شما خبر مى‏ دهد (۹۴)
           
سَیَحْلِفُونَ بِاللّهِ لَكُمْ إِذَا انقَلَبْتُمْ إِلَیْهِمْ لِتُعْرِضُواْ عَنْهُمْ فَأَعْرِضُواْ عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ جَزَاء بِمَا كَانُواْ یَكْسِبُونَ ﴿۹۵﴾
وقتى به سوى آنان بازگشتید براى شما به خدا سوگند مى ‏خورند تا از ایشان صرف نظر كنید پس از آنان روى برتابید چرا كه آنان پلیدند و به [سزاى] آنچه به دست آورده ‏اند جایگاهشان دوزخ خواهد بود (۹۵)

 یَحْلِفُونَ لَكُمْ لِتَرْضَوْاْ عَنْهُمْ فَإِن تَرْضَوْاْ عَنْهُمْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ یَرْضَى عَنِ الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ ﴿۹۶﴾
براى شما سوگند یاد مى ‏كنند تا از آنان خشنود گردید پس اگر شما هم از ایشان خشنود شوید قطعا خدا از گروه فاسقان خشنود نخواهد شد (۹۶)

الأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَنِفَاقًا وَأَجْدَرُ أَلاَّ یَعْلَمُواْ حُدُودَ مَا أَنزَلَ اللّهُ عَلَى رَسُولِهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَكِیمٌ ﴿۹۷﴾

بادیه‏ نشینان عرب در كفر و نفاق [از دیگران] سخت‏تر و به اینكه حدود آنچه را كه خدا بر فرستاده‏اش نازل كرده ندانند سزاوارترند و خدا داناى حكیم است (۹۷)

وَمِنَ الأَعْرَابِ مَن یَتَّخِذُ مَا یُنفِقُ مَغْرَمًا وَیَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوَائِرَ عَلَیْهِمْ دَآئِرَةُ السَّوْءِ وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ ﴿۹۸﴾


و برخى از آن بادیه ‏نشینان كسانى هستند كه آن چه را [در راه خدا] هزینه مى‏ كنند خسارتى [براى خود] مى‏ دانند و براى شما پیشامدهاى بد انتظار مى‏ برند پیشامد بد براى آنان خواهد بود و خدا شنواى داناست (۹۸)

وَمِنَ الأَعْرَابِ مَن یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَیَتَّخِذُ مَا یُنفِقُ قُرُبَاتٍ عِندَ اللّهِ وَصَلَوَاتِ الرَّسُولِ أَلا إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَّهُمْ سَیُدْخِلُهُمُ اللّهُ فِی رَحْمَتِهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿۹۹﴾

و برخى [دیگر] از بادیه‏ نشینان كسانى‏ اند كه به خدا و روز بازپسین ایمان دارند و آنچه را انفاق مى‏ كنند مایه تقرب نزد خدا و دعاهاى پیامبر مى‏ دانند بدانید كه این [انفاق] مایه تقرب آنان است به زودى خدا ایشان را در جوار رحمت‏ خویش درآورد كه خداوند آمرزنده مهربان است (۹۹)   

سوره توبه


شکرگزاری

در این صفحه به دو نگرش شیطانی و رحمانی در زندگی اشاره دارد. خدا می فرماید: عده ای هستند که وقتی در راه خدا انفاق می کنند، آنرا زیان و خسارت می دانند.حوادث بد و ناگوار برای آنها است .اما کسانی که در راه خدا انفاق می کنند،این را مایه ی قرب و نزدیک به خداوند می دانند، بدانند این انفاقی که برای خدا است مایه ی قرب به خداوند است و خدا آنها را غرق در رحمت بیکران خودش می کند.  این یک نگرش شیطانی است یعنی وقتی را که برای خدا و اولیاء خدا می گذارند، در دل شان فکر می کنند که این خسارت است یا بعدا احساس خسارت می کنند.خدا می فرماید:  یکی از بزرگترین نعمت هایی که خداوند به بندگانش عطا می کند نعمت رهبران رحمانی است که در برابر سوسه های شیطانی دست انسان را در دست رهبر رحمانی می گذارد. امام معصوم زمان، بالاترین و بزرگترین نعمت خداوند است که ما باید شکرگزاری کنیم. شیطان هم برای شکرگزاری نکردن و کفران نعمت ما در برابر رهبر دینی بیکار نمی نشیند. مردم مدینه رهبرشان امام حسین(ع) را کفران نعمت کردند و نسبت به رهبری او بی تفاوت بودند و او را در قیام همراهی نکردند. سه سال بعد یک فاجعه ای بنام حره اتفاق افتاد که امام صادق (ع)می فرماید: این عذاب شدید بخاطر کفران نعمت رهبرشان حسین بن علی بود. در این فاجعه که یک قتل عام عمومی بود ،از شش تا ده هزار نفر را نوشته اند،لشکر دوازده هزار نفری یزید هجوم آورد ،زنا زدگی سه روز حره را چهار هزار نفر نوشتند و مهر بردگی یزید بر پیشانی شان خورد و هر کس که این مهر را نپذیرفت او را قتل عام کردند. این نمونه ی یک جامعه ای است که قدر رهبر الهی شان را ندانستند و کفران نعمت کردند.






جهت دریافت فایل صوتی متن فوق با صدای حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی  همراه با قرائت صفحه ی 202 قرآن کریم به این جا مراجعه کنید .



------------------

منبع:سمت خدا

بازنشر و ویرایش :شکرگزاری







شنبه 30 دی 1391 09:40
حامد
 
سلام ابشار معرفت و مهربانی
بهترین درس ها را در زمان سختی آموختم و دانستم صبور بودن یک ایمان است و خویشتن داری یک نوع عبادت
زندگیتان سرشار از رضایت و خوشبختی و سعادت تا لحظات مداومی لبخند بر لبانتان نقش ببندد

http://rvandarmani1.blogfa.com/
میلاد .
سلام

ممنون از حضور و نظر زیباتون .
پنجشنبه 28 دی 1391 21:42
فریده
 
سلام آقا میلاد خوبید؟خسته نباشید .این مطلبتون واقعاً به دلم نشست دستت درد نکنه
چه بسیار نعمتهایی که شکرش را بجای نیاورده و با ناسپاسی از دست شان داده ایم ...

خدایا در این اوقات عزیز و شریف ، از تو می خواهیم مهارت شکرگزاری نعمتهایی که به ما بخشیده ای را به ما عطا فرمایی . ما با کفران نعمت ، درهای رحمتت را بر خود بسته ایم و با از دست دادن نعمتهایت بسیار مغبون گشته ایم ...
http://masudammasudkhan.mihanblog.com/
میلاد .
سلام

خواهش میکنم .
تشکر به خاطر حضورتون .

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نرم
سامانه
  جدیدترین مطالب
 همیاری
تنها با یک کلیک شکرگزاری را در گوگل محبوب نمایید


  گشایش
هم اکنون چند صلوات را برای تعجیل در فرج امام زمان (عج) می فرستید؟










  اشتراک مطالب
جهت دریافت روزانه مطالب آدرس پست الکترونیکی خود را وارد نمایید

Delivered by FeedBurner




ویزیت رایگان_درمان رایگان بیماری ها
  دوستان
  تبلیغات
جدیدترین اخبار